Monday, March 27, 2017

The Typikon ” τυπικόν” or The Pedalion “Πηδάλιον”/ التيبكون او البيذاليون





We always hear about the Tebekun, especially within the dioceses, and sometimes within the great parishes
And we always  those who consider themselves a  theologically educated, refers  to the Typikon in talking about the health of the service or the error, and how to manage the service correctly.
Of course. Typikon is indispensable and  integrated  guide in  the liturgical life within the Church

But what about the lives of the Christians who make up the church?
How can they distinguish the right or wrong according to the Holy Christian Canon law?
How can they be aware of whether the clergy are dealing with the Holy Law?
How can they distinguish whether there is an individual or group that is not entitled to enter into spiritual life with the believers within the Church?

Does the Church depend on organized chaos?

  We rarely hear from  those the  theologically educated  about the Pedalion, and about the health or the error practices  in the daily life .
We do not hear about how the  Christians are  able  to  manage their  life according to   the Pedalion, which is the rudder and ultimate guide to the life of every Christian, whether  they are  cleric,  or among the believers  or from  the  public.


The simplest examples are covered by  the  Pedalion
How to marry, who can marry,...etc
How and with whom you can build a relationship...etc
Sexual relationship.... etc
How to deal when you are engaged in a war... etc
How to deal with a thief, crime ...etc
Relationship in society...etc
Home, food,  drink... etc
Family, men,  women, children.. etc
the work, the  business ... etc.
How to deal with the Church, with  the clergy ... etc
How  to  deal  with  the Holy Tradition
Ecclesiastical Calendar
In addition to everything related to the life of clergy ...etc

Consequently, any deviation from these laws leads to deprivation and disconnection from the body of Christ
We must read and understand well, since the pedalion is an Apostolic work par excellence, in the sense that it is the work of the Holy Spirit. In order to direct the lives of people who wish to continue within Christianity.
  




دائما  نسمع  عن  التيبيكون  و  خصوصا  ضمن  الابرشيات،  و  احيانا  ضمن  الرعايا  الكبيرة
و  دائما  نسمع ، من  الذين  يعتبرون  انفسهم  مثقفين  لاهوتيا  ، انهم  يشيرون  الى  التيبيكون  في  الحديث عن صحة  الخدمة  او الخطأ ، و  عن  كيفية ادارة  الخدمة  بطريقة  صحيحة.
.  التيبيكون  لا  غنى عنههو دليل متكامل  بالطبع,   الحياة  الليتورجية  ضمن  الكنيسة

و  لكن  ماذا  عن  حياة  المسيحيين  الذين  هم  يشكلون  الكنيسة؟
كيف  يستطيعون ان  يميزوا  الصح  او  الخطأ  بحسب القانون  الكنسي  الرسولي؟
كيف  يستطيعون  ان يكونوا  عارفين  عما  اذا الاكليروس يتعامل  بحسب القانون  الكنسي  الرسولي؟
كيف  يستطيعون  ان  يميزوا  عما  اذا  كان هناك فرد  او مجموعة  لا  يحق  لها ان تدخل  في  الحياة  الروحية مع  المؤمنين  ضمن  الكنيسة؟

هل  الكنيسة تعتمد على  فوضى  منظمة؟

بالحقيقة  الاجابة  عن  هذه  التساؤلات  تكمن  في البيذاليون
 لكن،  للاسف،  ما  ندر  ان  نسمع  من  اصحاب  الثقافة، عن  البيذاليون،  و  عن صحة  او  الخطأ  في  الممارسة  الحياتية  اليومية
لا  نسمع  عن كيفية  ادارة  حياة   الرعية  بحسب  البيذاليون،  الذي  هو  الدفة  و الدليل النهائي  لحياة  كل  مسيحي، اكان  اكليريكي  ام  من  الشعب



سوف  اذكر أبسط الأمثلة هي التي يتناولها و يغطيها  البيذاليون

كيف تتزوج، من يستطيع الزواج ... الخ
كيف ومع من يمكنك بناء علاقة ... الخ
العلاقة الجنسية .... الخ
كيفية التعامل عندما  تشارك في حرب ... الخ
كيفية التعامل مع اللص والجريمة ... الخ
العلاقة في المجتمع ... الخ
المنزل، الطعام، الشراب ... الخ
الأسرة، الرجال، النساء، الأطفال .. الخ
والعمل، والأعمال التجارية ... الخ.
كيفية التعامل مع الكنيسة، مع رجال الدين ... الخ
كيفية التعامل مع التقليد المقدس
التقويم الكنسي
بالإضافة إلى كل ما يتعلق بحياة رجال الدين ... الخ

و  بالتالي، اي انحراف  عن  هذه  القوانين،  تؤدي  الى 
حرمان ،  و  انقطاع  عن جسد  المسيح
لهذا  السبب
علينا  ان  نقرأ  و  نفهم  جيدا لكل ما جاء  في  البيذاليون، حيث  ان  البيداليون  هو  
عمل  رسولي  بامتياز،  بمعنى  انه  صنيعة  الروح  القدس
كي يوجه  حياة  من  يرغب  في  الحياة  ضمن  المسيحية


Editor: Fr.Spyridon Tanous
 Greek Orthodox Church Γ.Ο.Χ