In the Divine Liturgy of St. John Chrysostom , which is
an Orthodox Mass per excellence, And in the most of the daily
Orthodox prayers as in
the matin "morning prayer" , or even in the Vespers, or
the Paraklisi, all these prayers begin
in seeking for the peace "peace that is from
above, and the salvation of our souls," and "peace of the
whole world... " and in every Mass, we pray for the place we
live and all the cities and villages, and for the peace times, travelers, the
sick, the suffering, and for those who
are in captivity and for their salvation, as well
as for the redemption of all tight and danger, anger
and intensity.
In the Fifth law of St. Gregory says that "the priest who commits
murder, even if it is for the involuntary, deprived of the grace of the
priesthood, as it
is a profane Crime.
So, Orthodoxy are
not a floundering ideologically , it is a
rooted style of life which
based on peace and forgiveness and love of the naked selfishness, and there
is no way to
the violence in
that style of
life
The thought of the Orthodox did not adopt crusader
ethics,
St. Basil the Great in his thirteenth law says
about the people who were forced to kill in self-defense "should
prevented from holy communion for three years, because their hands are not
clean
The Church first
laws have prevented the killings in the war completely, such as the
fourteenth law of Hippolytus in the fourth century, who says to the soldier
who was forced to join the war: "In the case of Bloodshed, you should
refrain from participating in the sacraments, until you
be cleansed with punishment and tears and wailing . It should not be
that the person gets the sacraments in status of deception, but in the fear
of God
So, If a
deacon, priest or bishop who involved
himself in murder, and fight in the battles that lead to murder, and it is not in self-defense, it is characterized
by an absolute crime, and expelled from the priesthood
And that a man who kills, out of self-defense, is a lump
from full communion with the church
thus, the vote in
favor of engaging in wars, it is not
more than a demonic voices which are not related to the church.
|
في قداس الذهبيّ الفم،و هو قداس
ارثوذكسي بكل امتياز، و في معظم الصلوات
الارثوذكسية الرئيسية اليومية
مثل صلاة السحرية،
او حتى في صلاة الغروب،
او البراكليسي، تبدأ
الصلوات تبدأ بالطلبة السلاميّة الكبرى
و هي
التماس “السلام الذي من العُلى، وخلاص نفوسنا“، و“سلام العالم، وحسن ثبات
كنائس الله المقدّسة، واتّحاد الجميع“. وفي كلّ قداسٍ إلهي، نصلّي من أجل مكان عيشنا
وجميع المدن والقرى، وأوقات سلاميّة، والمسافرين والمرضى والمتألّمين والأسرى وخلاصهم،
ونجاتنا من كلّ ضيقٍ وخطرٍ وغضبٍ وشدّة.
ويقول القانون الخامس للقديس غريغوريوس النيصصي إنّ “الكاهن الذي يقترف القتل،
ولو كان ذلك لاإراديًّا ، يُحرَم من نعمة الكهنوت التي انتهكها بجريمته المدنِّسة
الأرثوذكسية ليست حالة
متخبطة فكريا، بل هي اسلوب
حياة متجذر يستند إلى السلام و المسامحة والمحبّةَ المجرَّدة
من الأنانيّة، فلا يوجد طريق
للعنف
في هذا
النمط من الحياة
ان الفكر للأرثوذكسي لم يتبن الأخلاق الصليبيّة،
يقول القديس باسيليوس الكبير في القانون الثالث عشر عن الاشخاص الذين
اضطروا للقتل دفاعا
عن النفس " أن يُمنعوا من المناولة لمدّة ثلاث سنوات،
لأنّ أيديهم ليست نظيفة“.
و قد منعت القوانينُ الكنسيّةُ الأولى القتلَ في الحرب
منعًا كليًّا، مثل القانون الرابع عشر لهيبّوليتوس في القرن الرابع، والذي يقول بالنسبة لجندي
الذي اجبر على الالتحاق بالحروب: “ وفي حال إراقته دماءً، يجب أن يمتنع
عن المشاركة في الأسرار، إلى أن يتطهّر بالعقاب والدموع والنحيب. ولا يجب أن يتقدّم
إليها بخداعٍ بل بمخافة الله“.
اذا، ان الشماس او الكاهن او الاسقف الذي
يحرض على القتل،
و خوض المعارك
التي تؤدي الى القتل، و ليست دفاعا
عن النفس، هو متصف بالجريمة
المطلقة، و يطرد
من الكهنوت
و ان الانسان
الارثوذكسي الذي يقتل،
خارج الدفاع عن النفس، هو مقطوع من الشراكة الكاملة
في الكنيسة
اذا، ان الاصوات
التي تؤيد الانخراط
في الحروب، هي اصوات شيطانية
لا علاقة لها بالكنيسة
|
Editor: Rev.Spyridon Tanous
Greek Orthodox Church Γ.Ο.Χ
www.christ-prayer.org