Saturday, October 24, 2015

Orthodox and war/ الارثوذكس و الحرب



In the Divine Liturgy of St. John Chrysostom , which is an Orthodox Mass per excellence,  And in the most of the daily Orthodox  prayers as  in  the  matin "morning  prayer" , or even in the Vespers, or the  Paraklisi, all these prayers begin in  seeking for the  peace "peace that is  from  above, and the salvation of our souls," and "peace of the whole world... "  and  in every Mass, we pray for the place we live and all the cities and villages, and for the peace times, travelers, the sick, the suffering, and  for  those who  are  in  captivity and for their salvation, as  well  as  for the  redemption of all tight and danger, anger and intensity.



In the Fifth law of St. Gregory  says that "the priest who commits murder, even if it is for the involuntary, deprived of the grace of the priesthood,  as  it  is  a profane Crime.

So, Orthodoxy  are not a floundering ideologically , it is a  rooted style of life  which based on peace and forgiveness and love of the naked selfishness, and  there  is no  way  to  the  violence  in  that  style  of  life


The thought of the Orthodox did not adopt crusader ethics,
  St. Basil the Great in his thirteenth law says about the people who were forced to kill in self-defense "should prevented from holy communion for three years, because their hands are not clean


The  Church first laws have prevented the killings in the war completely, such as the fourteenth law of Hippolytus in the fourth century, who says to the soldier who was forced to join the war: "In the case of Bloodshed, you should refrain from participating in the sacraments, until  you  be cleansed with punishment and tears and wailing . It should not be that the person gets the sacraments in status of deception, but in the fear of God


So, If  a deacon,  priest or bishop who involved himself in murder, and fight in the battles that lead to murder, and it  is not in self-defense, it is characterized by an absolute crime, and expelled from the priesthood
And that a man who kills, out of self-defense, is a lump from full communion with the church
thus,  the vote in favor of engaging in wars, it  is  not  more  than  a demonic voices which  are not related to the church.



في قداس الذهبيّ الفم،و  هو  قداس  ارثوذكسي بكل امتياز،  و  في  معظم  الصلوات  الارثوذكسية  الرئيسية  اليومية  مثل  صلاة  السحرية،  او  حتى  في  صلاة  الغروب،  او  البراكليسي،  تبدأ  الصلوات  تبدأ بالطلبة السلاميّة الكبرى و  هي  التماس “السلام الذي من العُلى، وخلاص نفوسنا“، و“سلام العالم، وحسن ثبات كنائس الله المقدّسة، واتّحاد الجميع“. وفي كلّ قداسٍ إلهي، نصلّي من أجل مكان عيشنا وجميع المدن والقرى، وأوقات سلاميّة، والمسافرين والمرضى والمتألّمين والأسرى وخلاصهم، ونجاتنا من كلّ ضيقٍ وخطرٍ وغضبٍ وشدّة.

ويقول القانون الخامس للقديس غريغوريوس النيصصي إنّ “الكاهن الذي يقترف القتل، ولو كان ذلك لاإراديًّا ، يُحرَم من نعمة الكهنوت التي انتهكها بجريمته المدنِّسة

  الأرثوذكسية  ليست  حالة  متخبطة  فكريا،   بل  هي  اسلوب  حياة  متجذر  يستند إلى السلام و المسامحة والمحبّةَ المجرَّدة من الأنانيّة، فلا  يوجد  طريق  للعنف
في  هذا  النمط  من  الحياة

ان الفكر للأرثوذكسي   لم  يتبن  الأخلاق الصليبيّة،

 يقول القديس باسيليوس الكبير في القانون الثالث عشر  عن  الاشخاص  الذين  اضطروا   للقتل  دفاعا  عن  النفس  " أن يُمنعوا من المناولة لمدّة ثلاث سنوات، لأنّ أيديهم ليست نظيفة.

و  قد  منعت القوانينُ الكنسيّةُ الأولى القتلَ في الحرب منعًا كليًّا، مثل القانون الرابع عشر لهيبّوليتوس في القرن الرابع، والذي يقول بالنسبة  لجندي   الذي  اجبر  على  الالتحاق  بالحروب: “ وفي حال إراقته دماءً، يجب أن يمتنع عن المشاركة في الأسرار، إلى أن يتطهّر بالعقاب والدموع والنحيب. ولا يجب أن يتقدّم إليها بخداعٍ بل بمخافة الله.

اذا،  ان الشماس  او  الكاهن  او  الاسقف  الذي  يحرض  على  القتل،  و  خوض  المعارك  التي  تؤدي  الى  القتل،  و  ليست  دفاعا  عن  النفس،  هو  متصف   بالجريمة  المطلقة،  و  يطرد  من  الكهنوت
و  ان  الانسان  الارثوذكسي  الذي  يقتل،  خارج  الدفاع  عن  النفس،  هو  مقطوع  من  الشراكة  الكاملة  في  الكنيسة 

اذا،  ان  الاصوات  التي  تؤيد  الانخراط  في  الحروب،  هي  اصوات  شيطانية  لا  علاقة  لها  بالكنيسة



Editor: Rev.Spyridon Tanous
Greek Orthodox Church Γ.Ο.Χ
 www.christ-prayer.org