Saturday, February 20, 2016

The Pharisee and publican/ الفريسي و العشار



At the beginning of the preparation of Lent, the  first  period  of  the  time of Triodion, the church opens preparations for the gospel of the Pharisee and publican

Perhaps the best that can be said about the Pharisee and publican is the description that  given to us by St. John Chrysostom

St. John Chrysostom said:

When I referred to the Pharisee and the publican, I supposed that they have two vehicles the virtue and the vice, I pointed to the fact of both of them, how useful it is the humble of the spirit, and how corrupted is  the pride ?!
The pride need to fasts and make tithing  for  his vehicle not recede, while the humble spirit need  the sin,  but he precedes the Pharise's horse , even it led by a poor (in the works of righteousness)! Because, who was More evil than  the publican, however, he has a modest soul and called himself a  siner,
However, he has become more highness than the Pharisee who has had to speak about his fasts and pay tithes ...

The evils of the publican have  been removed , and grabbed from  him the sources of all evils, which  are the vainglory and pride. On this basis, the Apostle Paul teaches us, saying: "But let every man prove his own work, and then shall he have rejoicing in himself alone, and not in another." (Galatians 6: 4).


St. John Chrysostom said:
 in the Sermon on the fifth, the Pharisee rode vehicle pulled by pride, while the vehicle publican drawn linear with humility;
The first crashed and tumbled, and the second risen and it raised after forgiven the sins of the publican humility







في بداية زمن التحضير للصوم المقدس، المرحلة  الاولى من زمن التريودي، تفتتح  الكنيسة التحضيرات بانجيل  الفريسي و العشار
لربما افضل ما يمكن ان يقال عن الفرسي و العشار هو الوصف الذي قدمه لنا القديس يوحنا الذهبي الفم

يقول  القديس  يوحنا  الذهبي  الفم

عندما أشرت أخيرًا إلى الفريسي والعشار، وافترضت أن لهما مركبتان هما الفضيلة والرذيلة، أشرت إلى حقيقة كل منهما، كم هو مفيد تواضع الروح، وكم هو مفسد الكبرياء؟!

فالكبرياء وإن لازمه البرّ والأصوام وتقديم العشور فإن مركبته تتقهقر، وأما تواضع الروح وإن لازمه الخطية، لكنه يسبق حصان الفريسي، ولو كان الذي يقوده فقيرًا (في أعمال البرّ)! لأنه من كان أشر من العشار، ومع ذلك إذ كانت روحه متواضعة ودعى نفسه خاطئًا، وهو بحق خاطئ، إلا أنه سما على الفريسي الذي كان له أن يتكلم عن أصوامه ودفع العشور...

لقد نُزعت الشرور عن العشار، إذ اُنتزع عنه أم كل الشرور، أي المجد الباطل والكبرياء. وعلى هذا الأساس يعلمنا الرسول بولس، قائلًا: "ليمتحن كل واحد عمله، وحينئذ يكون له الفخر من جهة نفسه فقط لا من جهة غيره" (غل 6: 6).


قال  القديس يوحنا الذهبي الفم في عظته الخامسة ،

  أن الفريسي ركب مركبة يجرها  الكبرياء،
 بينما مركبة العشار تجرها الخطية مع التواضع؛
الأولى تحطمت وهوت، والثانية ارتفعت وعلت بعد أن غُفرت خطايا العشار بتواضعه




Editor: Rev.Spyridon Tanous
 Greek Orthodox Church Γ.Ο.Χ
 www.christ-prayer.org