At the beginning of the
preparation of Lent, the first period
of the time of Triodion, the church opens
preparations for the gospel of the Pharisee and publican
Perhaps the best that can be said
about the Pharisee and publican is the description that
given to
us by St. John Chrysostom
St. John Chrysostom said:
When I referred to the Pharisee
and the publican, I supposed that they have two vehicles the virtue and the
vice, I pointed to the fact of both of them, how useful it is the humble of
the spirit, and how corrupted is the
pride ?!
The pride need to fasts and make
tithing for his vehicle not recede, while the humble
spirit need the sin, but he precedes the Pharise's horse , even
it led by a poor (in the works of righteousness)! Because, who was More evil
than the publican, however, he has a
modest soul and called himself a
siner,
However, he has become more
highness than the Pharisee who has had to speak about his fasts and pay
tithes ...
The evils of the publican
have been removed , and grabbed
from him the sources of all evils,
which are the vainglory and pride. On
this basis, the Apostle Paul teaches us, saying: "But let every man
prove his own work, and then shall he have rejoicing in himself alone, and
not in another." (Galatians 6: 4).
St. John Chrysostom said:
in the Sermon on the fifth, the Pharisee
rode vehicle pulled by pride, while the vehicle publican drawn linear with
humility;
The first crashed and tumbled,
and the second risen and it raised after forgiven the sins of the publican
humility
|
في بداية زمن التحضير للصوم المقدس، المرحلة الاولى من زمن التريودي، تفتتح الكنيسة التحضيرات
بانجيل الفريسي و العشار
لربما افضل ما يمكن ان يقال عن الفرسي و العشار هو
الوصف الذي قدمه لنا القديس يوحنا الذهبي الفم
يقول القديس يوحنا
الذهبي الفم
عندما أشرت أخيرًا إلى الفريسي والعشار، وافترضت أن
لهما مركبتان هما الفضيلة والرذيلة، أشرت إلى حقيقة كل منهما، كم هو مفيد تواضع الروح،
وكم هو مفسد الكبرياء؟!
فالكبرياء وإن لازمه البرّ والأصوام وتقديم العشور
فإن مركبته تتقهقر، وأما تواضع الروح وإن لازمه الخطية، لكنه يسبق حصان الفريسي،
ولو كان الذي يقوده فقيرًا (في أعمال البرّ)! لأنه من كان أشر من العشار، ومع ذلك
إذ كانت روحه متواضعة ودعى نفسه خاطئًا، وهو بحق خاطئ، إلا أنه سما على الفريسي الذي
كان له أن يتكلم عن أصوامه ودفع العشور...
لقد نُزعت الشرور عن العشار، إذ اُنتزع عنه أم كل الشرور،
أي المجد الباطل والكبرياء. وعلى هذا الأساس يعلمنا الرسول بولس، قائلًا: "ليمتحن
كل واحد عمله، وحينئذ يكون له الفخر من جهة نفسه فقط لا من جهة غيره" (غل
6: 6).
قال القديس
يوحنا الذهبي الفم في عظته الخامسة ،
أن الفريسي
ركب مركبة يجرها الكبرياء،
بينما مركبة العشار تجرها الخطية مع
التواضع؛
الأولى تحطمت وهوت، والثانية ارتفعت وعلت بعد أن غُفرت
خطايا العشار بتواضعه
|
Editor: Rev.Spyridon Tanous
Greek Orthodox Church Γ.Ο.Χ
www.christ-prayer.org