Several factors played a role in
fragmentation of Christians in Syria
and MENA region.
So things have reached a level that
has become difficult to gather one Christian opinion
Perhaps, The large number of communities, and the
multiplicity of ethnic backgrounds contributed to the widening gap between
Christians.
Perhaps the most important issues
that have played a critical role
Is an attempt to integrating the
eastern canon thought,
with the multidirectional western thought
So, many Christian communities,
tended to shift to Western currents,
which led to the increase the
gap between them.
Christianity in Syria and
MENA have lost its real
eastern character, so its missed between groups of contradiction ideas
and thoughts.
In Syria, throughout history, most Christian denominations have been characterized , as an Antioch churches,
which is considered a major
part of the Eastern Church
For instance
Orthodox Church of Antioch
Antioch Catholic Church (Roman
Catholic )
Maronite Church of Antioch
The Syriac Church
And also there are
other eastern churches,
such as the Assyrian Church, and
also the Churches
which located in Jerusalem, except Latin churches.
But one of the
main reasons for this situation of Christians
in the region due to the loss of the social services role of churches
while most of
the leaders of churches, Clergy,
turned into employees are seeking to achieve political alliances
far
away from the interest of society and the concept of the church
which lies
in protection of society and achieve their spiritual and living
best interest, as well as
maintain the dignity of human beings
But the worst lies
in those who promote, implication, the concept of hostility
against other sects, in absolutely contrary
to the teachings of the Apostles
such St. Paul when he preached
the Greeks.
Each range is now seeking to invest
crises in order to consolidate the policies systematic, away from the
framework of the canonical work.
Perhaps, the simplest examples can
be given here, is many denominations
shift to the nationalism concepts rather than the Christian concept
Which
led to the
shift in the priestly work, which
was services, so it became a job brings financial returns, and achieves politic agendas.
There is a dilemma in the
interpretation of this issue
Because the candidate to
the rank of
clergy "priesthood"
in the Eastern Churches
Must have the consent of the people
inside the church
Where people must
says to the new priest at the
time of ordination "Worthy", this
is considered a kind
of social contract
between people and
clergy and the church.
in
this case all
polices that adopted by the church
have been approved
by the community, in turn
the community is
a partner in
Responsibility where
society members are partner in all matters relating clergy
dealings and the positions of the Church.
But what is happening is that the
powerful in the ecclesiastical society are running all things
they impose policies of Churches
And they are opting priests
And they impose their policies on
society
So that the community is subject to
them
And in this way, we find that the
community is will despoiled.
Consequently, the social contract in
the church, is a deficient contract
And reflect the real dictatorship
where it has come out from the concept of the
church absolutely.
To be continued ...
In the next article we will try to
study this social contract within the church
|
عوامل عديدة لعبت
دورا في شرذمة المسيحيين في سوريا و
الشرق الاوسط, بحيث
وصلت الامور
الى مستوى اصبح
من الصعوبة في
ان يجتمعوا على رأي واحد
ربما ان كثرة
الطوائف، و تعدد الخلفية العرقية
ساهمت في اتساع الهوة
بين المسيحيين
ربما من اهم القضايا التي
لعبت دورا خطيرا في
هذه الشرذمة هو محاولة دمج الفكر
الكنسي الشرقي، مع الفكر الغربي
المتعدد الاتجاهات
بحيث، العديد من المجتمعات المسيحية،
اتجهت الى التحول
الى التيارات الغربية،
مما ادى الى ازدياد الهوة
بينهم
لقد فقدت المسيحية
في سوريا و
الشرق الاوسط شرقيتها
الحقيقية، بحيث ضاعت
بين مجموعات من الافكار و
الاتجاهات المتناقضة
في سوريا، على مر التاريخ، وقد اتسمت معظم الطوائف المسيحية، باعتبارها كنائس
أنطاكية، والتي تعتبر جزءا رئيسيا من الكنيسة الشرقية
على سبيل المثال
الكنيسة الأرثوذكسية في أنطاكية
كنيسة أنطاكية الكاثوليكية (الروم الكاثوليك)
الكنيسة المارونية أنطاكية
الكنيسة السريانية
وهناك أيضا الكنائس الشرقية الأخرى، مثل الكنيسة الآشورية، وكذلك الكنائس التي
تقع في القدس، باستثناء الكنائس اللاتينية.
ولكن واحدة من الاسباب
الرئيسية للحالة المسيحية في المنطقة يعود الى
فقدان الدور الاجتماعي الخدمي
المطلق للكنائس
في حين أن معظم قادة الكنائس و رجال الدين ، وتحولت إلى الموظفين يسعون إلى
تحقيق التحالفات السياسية
بعيدا عن مصلحة المجتمع ومفهوم الكنيسة
في حماية المجتمع وتحقيق مصلحته الروحية
والمعيشة ، فضلا عن الحفاظ على كرامة البشر
لكن الأسوأ يكمن في أولئك الذين يروجون ، ضمنا، مفهوم العداء ضد الطوائف الأخرى،
بعكس تعاليم الرسل مثل القديس بولس عندما
بشر الإغريق
كل طائفة تسعى لاستثمار الأزمات من أجل ترسيخ سياسات منهجية ، بعيدا عن إطار
العمل الكنسي
ربما ، يمكن إعطاء أبسط الأمثلة ،
مثل ان العديد
من الطوائف اتجهت إلى المفاهيم القومية بدلا
من المفهوم المسيحي الكنسي المشرقي
الأمر الذي أدى إلى تحول في العمل الكهنوتي ، والذي هو في اصله خدمة روحية
و اجتماعية ، بحيث أصبح وظيفة تجلب عوائد مالية و
تحقق اجندات قومية
و سياسية
هناك معضلة في تفسير هذه المسألة
لأن المرشح إلى رتبة رجال الدين "الكهنوت" في الكنائس الشرقية,
ينبغي ان يحظى على موافقة
الشعب داخل الكنيسة
حيث يجب أن يقول الناس أن الكاهن الجديد, في وقت الرسامة, انه "مستحق"، ويعتبر هذا نوعا من العقد الاجتماعي
بين الشعب ورجال الدين والكنيسة.
في هذه الحالة تمت الموافقة على جميع السياسات التي اعتمدتها الكنيسة من قبل
المجتمع، في المقابل المجتمع هو شريك في
المسؤولية , و ان أفراد
المجتمع هم شركاء في كافة الأمور المتعلقة بتعاملات رجال الدين ومواقف الكنيسة
لكن الذي يحدث هو ان المتنفذين في المجتمع
الكنسي
هم الذين يديرون
الامور
و هم يفرضون
سياسات الكنائس
و هم الذين
يختارون الكهنة
و هم يفرضون
سياساتهم على المجتمع
بحيث يخضع المجتمع
لهم
و بهذا الشكل،
نجد ان المجتمع
في الواقع مسلوب
الارادة
و بالتالي، العقد
الاجتماعي في الكنيسة،
هو عقد ناقص
و هو مثال
للديكتاتورية الحقيقية
و قد خرج عن مفهوم
الكنيسة بالمطلق
يتبع.....
في المقال اللاحق
سوف نحاول دراسة
هذا العقد الاجتماعي
داخل الكنيسة
|
Editor: Rev.Spyridon Tanous
Orthodox Patristic Church- Sweden
Ἐκκλησία τῶν Γ.Ο.Χ
www.christ-prayer.org